sâmbătă, 5 iunie 2010

Vremuri grele

Bine v-am regasit, stimaţi colegi!

Nu am mai scris de multă vreme. Din 12 mai, mai exact. Nu am mai scris pentru ca am fost extrem de dezamăgit şi pentru că am vrut să înţeleg ce se petrece. Diminuarea cu 25% a salariilor bugetarilor şi cu 15% a pensiilor este un fapt deosebit de dureros pentru cei afectaţi şi, deci, implicit şi pentru mine.

De la ultima postare şi până acum s-au petrecut multe şi am avut timp să analizez pe îndelete.
Ce am observat :
- măsurile anunţate de Preşedinte au fost asumate, pe de-a întregul, de către Guvern. Ne convine sau nu, mai mult de 5 milioane de alegători au votat cu Traian Băsescu. Cu siguranţă că au fost şi bugetari care l-au votat, dar asta este o altă poveste ;
- pe data de 31.05.2010, a avut loc greva generală a sectorului public. Sincer, mă aşteptam ca cel puţin 700.000 de bugetari să se afle în grevă, dar, cum spuneam şi altă dată, lipsa de unitate şi-a pus amprenta şi pe această acţiune. Şi când mă gândesc cât de vehemente au fost unele voci, mă gândeam că acesta este prilejul atât de mult aşteptat, dar, evident, m-am înşelat amarnic ;
- Am studiat presa internă şi internaţională şi am ajuns la concluzia că "este groasă, fraţilor". Dacă şi vecina Ungaria a ajuns la conlcuzia că o aşteaptă, cel mai probabil, soarta Greciei, este clar că întreaga Uniune Europeană (şi nu numai) are o problemă ;
- Scrisoarea către FMI a fost asumată de către Guvern. Urmează să treacă prin Parlament şi multă lume îşi spune speranţa în căderea Guvernului, sperând că, astfel, măsurile de reducere a veniturilor sectorului public nu se vor mai aplica.
Despre consecinţele neaplicării măsurii s-a tot scris, aşa că nu voi relua întreaga teză. Ce este de reţinut, totuşi, este faptul că paşi înapoi nu se mai pot face, cel puţin nu fără consecinţe extrem de grave asupra politicii externe.
Să nu lungesc! Eu cred că măsurile vor fi aplicate, cu toată opoziţia sindicatelor şi cu toate că protestele de stradă nu se vor încheia. Eu cred că nu va cădea Guvernul pe moţiunea de cenzură iniţiată de PSD şi PNL, pentru că lipsa unui Guvern în această grea perioadă ar avea consecinţe catastrofale asupra stării economice a ţării.

În concluzie,
Stimaţi colegi, trebuie să strângem cureaua. Nu suntem mai presus de ţările europene. Suntem în recesiune, suntem afectaţi de criza economică şi financiară, iar alte soluţii se pare că nu avem. Chiar dacă ar exista şi alte soluţii, nu mai este timpul necesar pentru dezbaterea şi aplicarea lor. Trebuie să strângem din dinţi şi să sperăm că măsurile de austeritate vor fi ridicate la începutul anului 2011. Oricum, PDL şi actualul Guvern vor plăti la algerile viitoare , cu vârf şi îndesat, incapacitatea lor de a lua măsuri corecte, concrete şi de stimulare a creşterii economice, la timpul când trebuiau luate.
Urmează restructurarea sistemului bugetar. Şi aici sunt optimist. Pe lângă cele aproximativ 3000 de posturi neocupate, s-au adăugat şi alte câteva sute de vacantări ca urmare a pensionării anticipate sau la termen. Faţă de alte sectoare ale sistemului public, noi suntem destul de prost plătiţi. Deşi numeric suntem suficienţi, avem probleme cu diviziunea muncii. Avem funcţii fără o încărcătură deosebită, iar birocraţia ne omoară. Trebuie să facem ordine în propria noastră ogradă.

Aşadar, până la sfărşitul acestui an, va trebui să ne consolăm cu ideea că diminuările se vor aplica. Pentru cei care au rate la bănci şi nu vor mai putea face faţă datoriilor, există soluţia de reeşalonare a creditului iniţial, pe o perioadă mai lungă şi cu rate mai mici sau conexarea tuturor creditelor, într-un singur credit cu o rată mai mică. Se pare că vom avea şi o Lege a falimentului personal (voi studia problema si voi reveni cu o postare, acum nu ştiu exact stadiul în care se află proiectul de Lege. La prima vedere, se pare că a fost aprobată tacit de către Senat), iar asta ne va scuti de executarea silită a bunurilor.
Pentru cei cu un credit masiv pe 25 sau 30 de ani, mai există şi soluţia unei discuţii cu reprezentanţii băncii ce l-au creditat, în sensul identificării unei soluţii, pe perioada determinată de măsurile de austeritate, de plată diminuată a ratelor. Băncile vor fi flexibile şi pentru faptul că nu ar avea cum să-şi recupereze creanţele prin executarea unor bunuri mobile şi imobile, atâta vreme cât preţul lor actual este cu mult mai mic decât valoarea estimată iniţial, iar cumpărătorii lipsesc cu desăvârşire.

Cu toate că perioada se anunţă extrem de dificilă, nu trebuie să disperăm. Trebuie să fim uniţi, trebuie să fim solidari cu toţii, membrii ori nemembrii ai organizaţiilor sindicale.

Va urma.....

Cu deosebită consideraţie,
Muninn

Un comentariu:

Anonim spunea...

Muninn, as vrea să te încurajez, dar nu mă ajuti deloc. Găseste si tu ceva interesant, frate!